Dit schooljaar starten de vmbo-leerlingen van het Martinuscollege in Grootebroek met een splinternieuw leermiddel voor Nederlands: Numo. Vooral tijdens zogeheten oom-uren, onderwijs-op-maaturen, zullen de vmbo-leerlingen exact werken aan de vaardigheden waarin zij oefening nodig hebben. Het doel is dat zij op die manier hun basisvaardigheden voor Nederlands op niveau krijgen.
Om het nieuwe leermiddel goed in de vingers te krijgen, volgden de leraren dinsdag 10 september een uitgebreide training. Daar vertelde Sandy Verëll, docente Nederlands, wat het team wil bereiken met de nieuwe manier van werken: “Een aantal vmbo-leerlingen heeft bij binnenkomst moeite met leren en taal. Er is weinig materiaal beschikbaar voor deze doelgroep. Het materiaal dat er is, werkt niet motiverend, omdat het eigenlijk voor basisschoolleerlingen is ontwikkeld. Wij willen ervoor zorgen dat onze leerlingen ervaren dat leren leuk kan zijn. Daarom gingen we op zoek naar materiaal dat wel écht geschikt is voor onze leerlingen, ook voor de leerlingen die het 1F-niveau nog niet hebben bereikt.”
Numo sluit hier goed bij aan. Het leerplatform is gemaakt in nauwe samenwerking met leerlingen van middelbare scholen. Zij leerden de ontwikkelaars wat ze zoeken in een leerplatform en hoe ze het oefenen langer volhouden. Het lesmateriaal is niet kinderachtig, maar begint wel al bij groep 6 niveau.
Het Martinuscollege biedt de opleidingen vmbo, mavo, havo, atheneum en gymnasium. Leraren en directie streven naar een voortdurende verbetering van het onderwijs, waarbij optimale doorstroom- en uitstroomkansen voor elke leerling centraal staan. Investeren in onderwijs op maat is hier onderdeel van. De afgelopen drie jaar volgden gemiddeld 11 procent van de leerlingen in leerjaar 3 op het Martinuscollege onderwijs dat boven het advies van de basisschool lag. De landelijke norm is -7 procent. Het Martinuscollege zit hier dus maar liefst 18 procent boven.